Ezjakintasunaren kartografia #419

Dibulgazioa · Ezjakintasunaren kartografia

ardoa
Irudia: upategiak. (Argazkia: Daniel Vogel / Unsplash)

Drake-ren ekuazioa ezaguna bihurtu zen publiko orokorrarentzat Carl Sagan zientzialariaren Cosmos telesailaren bidez. Ekuazioa Esne Bideko zibilizazio aurreratuen kopuruaren probabilitate-kalkulu bat da; bistan da zibilizazio aurreratu bat egoteko, lehenik bizitza existitu behar dela. Horregatik, ekuazioak barneratzen duen faktoreetako bat da planetak dituen izar bakoitzeko bizia izan lezaketen planeten proportzioa. Duela gutxiko aurkikuntza baten arabera, planeta kopuru hori nabarmen murrizten da: A major shift in the search for life on other planets.

Gauza bat da ardoa egitea eta beste bat modu eraginkorrean egitea. Azken horretarako, eredu matematikoak erabiltzen dira. Eredu horiek nahiko sinpleak egin daitezke (arrazoizko denboran ebatz daitezkeenak) edo oso konplexuak izan daitezke, aldagai biologikoak barne. Kontua da, merezi al du hain zehatzak egitea? BCAMeko ikertzaileek ardo zuriarentzako egin du bat eta kontuak atera dituzte: Fine-tuning wine fermentation processes.

Rashba efektua esku artetik ihes egiten ari da fisika kondentsatuaren arloan, eta berau Rashba efektuaren antzeko gauzen mundu bat bihurtzen ari da. Efektu hori spintronikaren jatorria bada, haren ondorengoak orbitronikoarenak izan daitezke. DIPCko ikertzaileek azken joerak berrikusi dituzte: The new world of Rashba-like physics: mechanisms, materials, effects.